Άποψη της έκθεσης του Νίκου Καναρέλη Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται όταν ο χρόνος στέκεται ακίνητος στην γκαλερί Μπαταγιάννη |
Της Ανθούλας Δανιήλ*
ΟΝΟΡΕ ΝΤΕ ΜΠΑΛΖΑΚ, Αντίο, Μετάφραση Έφη Κορομηλά, Εκδόσεις
Ερατώ, σελ. 176
Η ιστορία μέσα και πίσω από την ιστορία. Δεν είναι τυχαία η επανάληψη της λέξης, εφόσον η μία βρίσκεται με την άλλη σε στενή αλληλουχία. Η πρώτη, η μεγαλύτερη, είναι η μάχη που εκτυλίχτηκε στον ποταμό Μπερεζίνα, μια μάχη διάσημη όσο και η άλλη στο Μποροντίνο. Εκεί, στο πέρασμα του ποταμού, οι στρατηγοί Νεΰ και Μυρά, της μεγάλης στρατιάς του Ναπολέοντα, της Grande Armée, όπως αποκλήθηκε, έπαθαν μεγάλη ήττα. 20.000 Γάλλοι στρατιώτες, παγωμένοι και πεινασμένοι, σκοτώθηκαν προσπαθώντας να περάσουν τον ποταμό. Ρωσία, 25-29 Νοεμβρίου 1812.
Εκείνη όμως δεν τον θυμάται. Γιατί το ευγενές και λεπτεπίλεπτο πλάσμα που ήταν κάποτε η Στεφανί μοιάζει πιο πολύ με αγρίμι της ζούγκλας, αχτένιστο και ατημέλητο, κρεμιέται από τα κλαδιά των δέντρων, κυλιέται στο χορτάρι, φοβάται τους ανθρώπους, δεν μιλά και αντιδρά θετικά μόνο σε κομματάκια ζάχαρης που της δίνει ο προστάτης της, όπως δίνουν οι θηριοδαμαστές στα ζώα του τσίρκου. Έτσι, με μικρά γλυκάκια ο Φιλίπ, θα καταφέρει να γίνει φίλος με το «θηρίο». Για να την επαναφέρει, σκέφτηκε να στήσει μια παράσταση∙ να κάνει αναπαράσταση της σκηνής του αποχωρισμού τους στον ποταμό Μπερεζίνα, όταν εκείνη του φώναζε Αντίο.
Η επιστήμη έκανε το πείραμά της, αλλά δεν υπολόγισε τις συνέπειες… Η ψυχολογία θα δώσει κάτω από δήθεν αδιάφορες περιγραφές τις δικές της ερμηνείες πάνω στο φαινόμενο του Amour fou, και θα μας θυμίσει πόσο εύθραυστο είναι το λούστρο του πολιτισμού πάνω στο αγρίμι που έγινε άνθρωπος. Για κείνην ο πολιτισμός έχει σταματήσει στη λέξη Αντίο και το ένστικτό της έχει επιστρέψει στο ζώο από το οποίο ξεκίνησε αιώνες πριν, πριν η εξέλιξη των ειδών την μετατρέψει στον άνθρωπο που γνωρίζουμε.
Το Αντίο φαίνεται σαν μιας παλιάς κοπής ερωτική ιστορία. Όμως, μεταξύ άλλων είναι μελέτη πάνω στη δύναμη της σκέψης που μπορεί να ανατρέψει καταστάσεις και να σκοτώσει ακόμα, γι’ αυτό εντάσσεται στις φιλοσοφικές μελέτες της Ανθρώπινης Κωμωδίας που έκανε τον Μπαλζάκ αθάνατο.
Στις 18 Αυγούστου 1850, ο Μπαλζακ, σχεδόν τυφλός, έλαβε τη θεία Κοινωνία. Ο Ουγκώ τον επισκέφθηκε, αλλά εκείνος δεν επικοινωνούσε πια. Πέθανε στις έντεκα και μισή, θάφτηκε στο Περ Λασέζ. Το φέρετρο σήκωσαν ο Ουγκώ, ο Μπωντλέρ, ο Σαιντ Μπεβ και ο υπουργός Εσωτερικών. Τον επικήδειο εκφώνησε ο Ουγκώ.
Οι εκδόσεις ΕΡΑΤΏ, με την επανακυκλοφορία της νουβέλας, με πλούσιο Επίμετρο της Μοίζ Λε Γιαουάνκ και σύγχρονη μετάφραση της Έφης Κορομηλά, δείχνουν, 200 χρόνια μετά, πώς γράφεται η καλή, η αθάνατη, λογοτεχνία.
*Η Ανθούλα Δανιήλ είναι δρ φιλολογίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου