4/5/25
Ανθρωπολογίες της Επανάστασης
Απ’ τη Μουργκάνα
Στο διήγημα της Τασίας Βενέτη, «Κουβέντες από δω ως τον ήλιο», οι εργάτες που έφτιαχναν τον δρόμο του χωριού, μαθημένοι στην άγρια βιοπάλη, «χώμα κι ιδρώτας, λασπωμένοι και στα τσίνορα» (σ. 27) διαπίστωναν πως:
«Ο Χάρος κι ο ξενιτεμός δεν χρειάζονται Δρόμο, έρχονται κι έτσι».
«Σάματις κι οι πόλεμοι… Και χωρίς Δρόμο όλοι οι διάολοι μας βρήκαν».
«Γιατί κι οι αρρώστιες;».
«Μονάχα το καλό δε γλέπει να ΄ρθει. Και δρόμο να κάνουμε… πάλι γκαβό» (σ. 28).
Η Βενέτη, παρόλο που και η ίδια και το βιβλίο αγαπήθηκαν πολύ, εμφατικά αποποιούνταν την ιδιότητα της συγγραφέα, εξηγώντας διαρκώς, άνευ υποκρισίας και χωρίς σεμνοτυφία, πως το μόνο που κάνει είναι να διαβιβάζει τις ιστορίες που άκουγε από τα παιδικάτα της και την ανάγκη της να διατηρήσει ζωντανές τις παρουσίες των γυναικών του χωριού της.
Σε πολλές συναντήσεις μας τής άρεσε να επαναλαμβάνω την ιστορία για την αντίδρασή μου πριν τη γνωρίσω και πριν έρθω σε επαφή με το έργο της. Ο μεγάλος «ντόρος» που είχε γίνει τότε και η επιμονή δικών μου ανθρώπων να διαβάσω το βιβλίο της, μου προκάλεσε αρχικά τη σαρωτική σαρκαστική απόρριψη της συγγραφέα και του βιβλίου, όντας βέβαιη πως πρόκειται για άλλο ένα κείμενο «του συρμού», όπου το παρελθόν εξαγιάζεται και εξιδανικεύεται, υμνητικά, συνεισφέροντας στο θεοκρατικό και ελληνοκεντρικό φολκλόρ, που θρηνεί για όσα δεν υπάρχουν πια, αναπαράγοντας τον πιο άγριο συντηρητισμό και συσπειρώνοντας όσους τιμάν τις παραδόσεις και καταδικάζουν οτιδήποτε ξεφεύγει από ό,τι θεωρούν γνήσια ελληνικό.
Μεταξύ μυθοπλασίας και αναστοχασμού
Η Προμηθέα
ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, Η Προμηθέα, εκδόσεις
Κουκκίδα, σελ. 160
Εζήλωσεν δόξαν Προμηθέως. Υποσχέθηκε πως θα
φωτίζει το μέλλον της ανθρωπότητας, και μάλιστα ες αεί: η πρόοδος.
Σκιαγράφηση της αντιφατικής διαδρομής της
προόδου, από τον Καρτέσιο και τη Γαλλική Επανάσταση μέχρι τη σοβιετική εποχή
−που ανατέμνεται μέσα από τη ζωή και το έργο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς− φθάνοντας
στη σημερινή γενικευμένη κρίση:
«Νυν, στον καιρό της ανέχειας, ο ύστερος
χρόνος του βίου της τρέχει· ως δεινόκλωθος μοίρα, η πρόοδος αβαθώς και ασκέπτως
παρασιτεί, διά σχέσεως τόκου και ονείρου εμπορίας, τα πάντα καταφθείρουσα…»
Μια λογοτεχνική αφήγηση για τον ιστορικό κύκλο
της νεωτερικότητας, ο οποίος κλείνει στις μέρες μας, αφήνοντας ερείπια: ιδεών,
ανθρώπων, κοινωνικών σχέσεων.
Μια πολυφωνική μεταμυθοπλασία, όπου η ίδια η
γλώσσα, μέσα από την ιστορία της, με όσα επισύρει από τις σημασίες των λέξεων,
πρότερες και παροντικές, διαλέγεται με την πραγματικότητα, αναζητά ένα νέο
πρόταγμα:
«Προσώρας, την μορφή του μόνο γνωρίζω, αυτή δε
πολυαίμακτος, ως της ποιήσεως ο γλωσσοτροπισμός, και αχαλίνωτη, ως της ιστορίας
η άλογος δύναμη, και διαυγής, ως των ιδεών η ευγενής επιδίωξη, και φυσική, ως
της νεαράς λαχανοπωλητρίας η υπόδροσος χάρη...»
Με δυο λόγια…
Παρακολούθησα την παρουσίαση του βιβλίου του Κώστα Βούλγαρη: Η Προμηθέα (29.3.2025). Στο τέλος της έλαβε και εγώ το λόγο με την εξής συνοπτική συμβολή μου:
1. Ως προς τον τίτλο: αν ο Προμηθεύς έγινε Προμηθέας, γιατί η κόρη του Προμήθεια να μη γίνει Προμηθέα; Πρόκειται για τη μητέρα της Τύχης, της Ευνομίας και της Πειθούς…
Η Ελπίδα κρατάει λεπίδα;
Ίσως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μια περισσότερη γνώριμη συλλογιστική από την αρχαία φιλοσοφική γραμματεία. Πρόκειται για την ολοένα εντεινόμενη διελκυστίνδα ανάμεσα στο «πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος» και στο «θεός ημίν πάντων χρημάτων μέτρον». Σ’ αυτή τη διαρκή διακύβευση κρίνεται το ύπατο κανονιστικό κριτήριο των «μορφών ζωής», άλλοτε με τη στροφή προς την «υπέρβαση» και άλλοτε προς την «εναλλακτικότητα», με ενοποιό πάντως γνώρισμα την Ελπίδα, το εναπομείναν δώρημα της Πανδώρας.
*Ο Παναγιώτης Νούτσος είναι ομότιμος καθηγητής Κοινωνικής και Πολιτικής φιλοσοφίας του Παν/μίου Ιωαννίνων