Του Κώστα Βούλγαρη
Ο Γιώργος Μερτίκας ήταν
δοκιμιογράφος, μεταφραστής, πάνω απ’ όλα όμως εκ των κορυφαίων θεραπόντων της
φιλοσοφίας, εκδότης του πολύ σημαντικού περιοδικού ιδεών «Λεβιάθαν»
(1988-1996), τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια συνεργάτης και μέλος της σύνταξης
των «Αναγνώσεων», συνεργάστηκε με τις εκδόσεις «Έρμα» και «Κουκκίδα»…
Ναι, αυτό είναι ένα τηλεγραφικό
βιογραφικό του. Το οποίο όμως δεν μας λέει και πολλά για τον χαρακτήρα του και
κυρίως για το πνευματικό στίγμα του, που χαρακτηρίζονται από την αριστοκρατική
αντίληψη με την οποία πορεύτηκε στον δημόσιο βίο και τη ζωή του. Να, για
παράδειγμα, ένα από τα πολλά που δεν το πρόβαλε ποτέ: όταν ο Παναγιώτης
Κονδύλης, αλλά και ο Κορνήλιος Καστοριάδης, εκ των πλέον, διεθνώς «κεκυρωμένων»
ελλήνων φιλοσόφων, ευρίσκοντο στην Αθήνα, με τον Μερτίκα κυρίως συνομιλούσαν,
με τον Γεράσιμο Λυκιαρδόπουλο και τον Στέφανο Ροζάνη, και με δυο τρεις ακόμα∙
μάλιστα, και στην πνευματική συνάφεια των «Σημειώσεων» μετείχε ο Μερτίκας,
«ατύπως», ή μάλλον αφανώς, όσον αφορά τις επετηριδιακές καταγραφές.
Με την ίδια αντίληψη μετείχε και
στη σύνταξη των «Αναγνώσεων», δίνοντάς μας ένα ασφαλές περιβάλλον για τα βιβλία
ιδεών που περιλαμβάναμε στην ύλη μας, για τα σχετικά κείμενα που δημοσιεύαμε.
Δεν χρειάστηκε ποτέ να απορρίψει κείμενα, παρά μόνο, κάποτε, να επιμεληθεί
μερικά, σε συνεργασία με τον συγγραφέα τους. Αρκούσε η παρουσία του στη
σύνταξη, το πνευματικό του βάρος, οι σελίδες που ο ίδιος έγραφε, ώστε τα βιβλία
και τα κείμενα που έρχονταν να έχουν περάσει από μόνα τους από την αναγκαία
«διαλογή».
Αυτό το στάτους του Μερτίκα στον
χώρο των ιδεών και της φιλοσοφίας προέκυπτε από τη γνώση του και τη γνώμη του,
όπως τεκμαίρονται από τα δοκιμιακά κείμενά του και τις πάμπολλες μεταφράσεις
του, διά των οποίων εγκλιμάτισε, στην ελληνική γλώσσα και στα καθ’ ημάς
συμφραζόμενα, μια ατέλειωτη σειρά από φιλοσοφικούς όρους. Σταματώ όμως εδώ∙
άλλοι, αρμοδιότεροι, θα μιλήσουν για την κύρια πλευρά του έργου του.