Άποψη της έκθεσης «Contemporary Womanhood 1.0: σύγχρονες θηλυκότητες» στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά. Φωτ. Νίκος Παλαιολόγος. |
Του Γιώργου Νούση*
ROBERT A. ROSENSTONE, Η Ιστορία στον κινηματογράφο - Ο κινηματογράφος στην Ιστορία,
μτφρ. Μ. Αθανασιάδης-Ντόνας, επιμ. Χρ. Δερμεντζόπουλος, εκδόσεις Μωβ, σελ. 280
Tο βιβλίο Η Ιστορία στον κινηματογράφο - Ο κινηματογράφος στην Ιστορία αποτελεί την πρώτη ελληνική μετάφραση ενός σημαντικού έργου του ιστορικού Robert A. Rosenstone, στο οποίο ο συγγραφέας καταπιάνεται, όπως μαρτυρά ο τίτλος, με τη σχέση κινηματογράφου και Ιστορίας. Αν και η φιλμογραφία φτάνει έως τα μέσα της δεκαετίας του 2000 (καθώς η πρώτη έκδοση βγήκε το μακρινό πλέον 2006), το βιβλίο θέτει βασικά ερωτήματα, πολλά από τα οποία στις μέρες μας αποτελούν αντικείμενα ακαδημαϊκής έρευνας της επιστήμης της Ιστορίας και σχετίζονται, εν πολλοίς, τόσο με τον κινηματογράφο ως μέσο αναπαράστασης, διαχείρισης, κατανόησης, ερμηνείας, ανακατασκευής και εντέλει νοηματοδότησης του παρελθόντος όσο και με την έννοια του σκηνοθέτη -τον οποίο ο Rosenstone βλέπει ως δυνάμει ιστορικό- και κατ’ επέκταση με τον κινηματογράφο ως Ιστορία ή, για να το θέσω διαφορετικά, της κινηματογράφησης ως μορφής του ιστορείν.
Η πρώτη κατηγορία αποτελείται από τις «δραματικές κινηματογραφικές ταινίες ιστορικού περιεχομένου», όπως η ταινία Glory. Εν συνεχεία, ο συγγραφέας περνά στην κατηγορία του «πρωτοποριακού ιστορικού δράματος», εξετάζοντας κατά κύριο λόγο το σινεμά του Σοβιετικού σκηνοθέτη Σεργκέι Αϊζενστάιν, μέσα από τις ταινίες Θωρηκτό Ποτέμκιν και Οκτώβρης. Η τρίτη αναλυτική κατηγορία περιλαμβάνει το ντοκιμαντέρ, με τις θεματικές να περιστρέφονται γ ύρω από ιστορικά γεγονότα όπως ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, το Ολοκαύτωμα και ο Ισπανικός Εμφύλιος.
Αυτό που ίσως προκαλεί εντύπωση από την ανάλυση του Rosentone έγκειται στο γεγονός των αξιώσεων που μπορεί κανείς να προβάλλει από τον κινηματογράφο, λησμονώντας ότι πρόκειται, πρωτίστως, για τέχνη και ότι ως τέτοια θα πρέπει καταρχήν να την εννοούμε. Συνεπώς, πριν αναρωτηθούμε αν ο κινηματογράφος είναι ή κάνει Ιστορία, θα πρέπει ίσως να αναρωτηθούμε πρωτίστως αν ο κινηματογράφος που καταπιάνεται με το παρελθόν επιδιώκει να είναι μια μορφή Ιστορίας. Νομίζω εντέλει ότι αυτό που ο Rosenstone επιδιώκει δεν είναι να δει τόσο την Ιστορία στον κινηματογράφο ούτε τον κινηματογράφο στην Ιστορία, αλλά, φέρνοντας τα δύο στο ίδιο ύψος, να δει τον κινηματογράφο ως Ιστορία.
* Ο Γ. Νούσης είναι υποψήφιος δρ Ευρωπαϊκής Ιστορίας, ΕΚΠΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου