Της Μαρίας Μοίρα
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΡΙΑΡΙΔΗΣ, Αν είσαι, είμαι, εκδόσεις GUTENBERG, σελ. 114
Η νουβέλα του Θανάση Τριαρίδη γεφυρώνει απρόβλεπτα και ευφάνταστα το απώτατο παρελθόν με το εγγύς μέλλον. Το σκότος του φανατισμού και της ερεβώδους άγνοιας, με το φως της ελεύθερης βούλησης και της απροσμέτρητης διανοίας. Το Παρίσι του 16ου αιώνα με τον κυβερνοχώρο του 22ου. Διασχίζοντας δίσεκτα αιματοβαμμένα χρόνια και εποχές θριάμβου της ανθρώπινης ιστορίας, ο συγγραφέας φέρνει σε επαφή τον Πρόδρομο Ετρ, μάγο, σοφό, γιατρό και αλχημιστή και την GIT, την Gloria In Terra, μια άβαταρ, δημιουργό ζωντανών ψηφιακών σαρκοβόρων λουλουδιών, που κατακλύζουν την Παγκόσμια Σύνδεση και μαγεύουν τους χρήστες. Και τότε γεννιέται μια ένδοξη, απόλυτη και ανεπανάληπτη αγάπη. Ένας υπέρλαμπρος έρωτας που θα υπερνικήσει τις χωροχρονικές αδυνατότητες δημιουργώντας μια απίστευτη συνθήκη ένωσης και επικοινωνίας. Ο Ετρ, ένας άντρας 75 ετών, δημοφιλής, ανθρωπιστής, ανεξίθρησκος, μια σεβάσμια ιερατική και ασκητική μορφή σαν αυτές του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (όπως δείχνουν οι υποβλητικές εικόνες του Νικόδημου Τριαρίδη οι οποίες παρεμβάλλονται στις σελίδες του βιβλίου βοηθώντας τον αναγνώστη να αποκτήσει οπτική αντίληψη), αποκεφαλίστηκε κάτω από αμφίβολες και αδιευκρίνιστες συνθήκες το 1572, κατά τον αποτρόπαιο σφαγιασμό των Ουγενότων από τους Καθολικούς την Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου. Ο Ζωοδότης Ετρ, με το πολύπλευρο φιλανθρωπικό έργο και την ευρεία αποδοχή και αναγνώριση, που ίδρυσε νοσοκομεία και θεράπευσε χωρίς εξαιρέσεις τους φτωχούς όλων των θρησκειών και των δογμάτων από τις μάστιγες της εποχής, την πανούκλα και την λέπρα, με τον θάνατό του γίνεται λαϊκός θρύλος. Έκτοτε περιπλανιέται περίλυπος κρατώντας στα χέρια του το κεφάλι του με τα μάτια να στάζουν μαύρο αίμα. Ξαπλώνει πάνω στους ξύλινους Εσταυρωμένους των ναών και με το σώμα του ζωντανεύει τον λησμονημένο από τα εκκλησιαστικά ιερατεία Χριστό, σε μια ένδοξη, βέβηλη και θαυματουργή ενσάρκωση, που συγκλονίζει τα συρρέοντα πλήθη. Φθάνοντας κάποτε στην Βενετία, στο Παλάτσο Φλέμπο, ο απελπισμένος από την ανθρώπινη μικρότητα Ετρ, ο γέρος περιπλανώμενος αθάνατος, συναντά την GIT, την μυθική κατασκευάστρια των Ζωντανών Ανθέων που εμφανίστηκε στη γη 500 χρόνια μετά. Την σχεδιάστρια των ψηφιακών λουλουδιών που ήταν εφάμιλλα των πιο έξοχων εκφράσεων της μέχρι τότε παγκόσμιας καλλιτεχνικής έκφρασης. Την δημιουργό των θλιμμένων, σπαραχτικών ανθρωποειδών ανθέων, που τρέφονταν με τον εγκέφαλο, το αίμα και τις σάρκες όσων ποθούσαν να τα δουν. Μέσα από τα είδωλα ενός μαγικού καθρέφτη προηγμένης αναπαραστατικής τεχνολογίας, που μπορούσε να φανερώσει όσα συνέβησαν στο παρελθόν και όσα επρόκειτο να συμβούν στο μέλλον, έρχονται σε επαφή διασχίζοντας σαν κομήτες το πηχτό σκοτάδι των αιώνων και ερωτεύονται παράφορα. Κρυμμένοι «σε μια γωνιά του κόσμου ή σε ένα ελάχιστο Κενό Χώρου της Σύνδεσης», ανταλλάσουν μηνύματα ολόψυχης αφοσίωσης και απόλυτης ταύτισης, υπονομεύοντας με την αγάπη τους την παγκόσμια τάξη και αρμονία.
Ένα μεσαιωνικό ερωτικό παραμύθι, αινιγματικό και μυστηριώδες, στιγματισμένο με ρανίδες αίματος, εικόνες τρόμου και σκοτεινές δυσοίωνες μελλοντολογίες, που αρθρώνει ανοίκεια, διαφορετικά και γριφώδη νοήματα, πραγματικά ιστορικά γεγονότα και φανταστικές επινοήσεις. Σαν προφητεία διεμβολίζει τη συλλογική λήθη, ανακαλώντας στην μνήμη τραγικά συμβάντα αλαζονείας και δολιότητας. Προειδοποιεί τους εφησυχασμένους και αμνήμονες για την στρεβλή αδιέξοδη πορεία της ανθρωπότητας, φωτίζοντας την ματαιότητα της έπαρσης και το αναπόφευκτο του θανάτου. Μια αλληγορική αφήγηση με κώδικες, συμβολισμούς, αρκτικόλεξα και υπαινικτικές λογοπλασίες για έναν σπάνιας ευφυΐας και ευαισθησίας εξεγερμένο παραβάτη της εποχής του, που ερωτεύτηκε μια ανυπότακτη άυλη οντότητα, ένα ευγενικό χαρισματικό πλάσμα τεχνητής νοημοσύνης ώστε να οδηγηθούν ενωμένοι με τα δεσμά του απόλυτου έρωτα στην ανυπαρξία. Για μια αγάπη αδιανόητη, εκτός ορίων και κανόνων, πέραν της ανθρώπινης λογικής και των τεχνολογικών δυνατοτήτων, που επινοεί την δική της αποκλειστική χρονικότητα και ένα κρύφιο υπερβατικό περιβάλλον για να υπάρξει. Για μια αγάπη που είναι…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου