11/6/11

Ένα πρωτότυπο μυθιστόρημα

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΚΟΥΝΕΝΗ

ΤΖΟΥΛΙΑ ΓΚΑΝΑΣΟΥ, Ομφάλιος λώρος, εκδόσεις Γκοβόστη, σελ. 208

Τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη της εμφάνιση, με το βιβλίο Σε μαύρα πλήκτρα, η νεαρή συγγραφέας Τζούλια Γκανάσου επιστρέφει με ένα μυθιστόρημα που εστιάζει το ενδιαφέρον του στη σχέση του ανθρώπου με το σώμα του. Αναζητά τα όρια, τους φραγμούς και τις δυνατότητες που προσφέρει το τελευταίο κατά τη διάρκεια της πορείας του προς την αμετάκλητη φθορά καθώς και τις σύνθετες και πανταχού παρούσες αλληλεπιδράσεις που αναπτύσσει με τον υποκειμενικό κόσμο του φορέα του: τις αξιακές και συναισθηματικές του συντεταγμένες, τις βλέψεις και φιλοδοξίες του, τους τρόπους με τους οποίους χρωματίζει οντολογικά την ουσία των κοινωνικών σχέσεων και της εν γένει ζωής του.

Η Σάντυ είναι υπάλληλος σε μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία που επιχειρεί μια αναπροσδιοριστική και εξαιρετικά κερδοφόρα επένδυση σε αυτή τη δυναμική σχέση ανάμεσα στο σώμα και τον ψυχισμό, εμπορευόμενη την ελπίδα των ανθρώπων για μακρόχρονη ρώμη, ομορφιά και υγεία. Ο Φίλιππος ακροβατεί σε ένα τσίρκο στο οποίο πρωταγωνιστούν άνθρωποι «σημαδεμένοι» με κάποια ιδιότυπα σωματικά χαρακτηριστικά. Ο Μάνος είναι ένα είδος αναχωρητή- κοσμοκαλόγερου, που επιστρέφει στη φύση, αποφεύγοντας τον πολιτισμό και σε έναν κάποιο βαθμό τον ίδιο του τον εαυτό.
Το σώμα του Φίλιππου, απαραίτητο «εργαλείο», εκτός των άλλων, και της επαγγελματικής του ενασχόλησης, της άρρηκτα δεμένης με την ουσία της ζωής του, αρχίζει να τον προδίδει εμφανώς. Η Σάντυ επιχειρεί να σταθεί δίπλα του. Στην προσπάθειά της αυτή θα ανακαλύψει μέγα πλήθος μυστικών, κερδοσκοπικών βλέψεων και συμφερόντων, που συνδέονται με το προαναφερθέν εμπόριο της αειφόρου νεότητας, εδραζόμενης στις δυνατότητες επιμήκυνσης και αναβάθμισης που προσφέρει η κυταρρική αξιοποίηση του ομφάλιου λώρου. Το γεγονός αυτό θα ανοίξει μέσα της τον ασκό του Αιόλου, τοποθετώντας την ίδια ενώπιον μιας μεγάλης ποικιλίας ηθικών, ιδεολογικών και επιστημονικών διλημμάτων, άρρηκτα δεμένων με την ίδια την ατομική ύπαρξη και τις κοινωνικές της συνδηλώσεις.
Χρησιμοποιώντας μια στιβαρή λογοτεχνική γλώσσα και επιτυγχάνοντας να αρτιώσει περαιτέρω την ήδη παρούσα και στο πρώτο της βιβλίο συνθετική ικανότητα, η Τζούλια Γκανάσου μας προσφέρει ένα πρωτότυπο μυθιστόρημα «εσωτερικής πλοκής», με ποιητικό άρωμα, πειστικούς χαρακτήρες και μια οιονεί κινηματογραφική εικονοποιία. Η μεγαλύτερη έκταση και έμφαση που αφιέρωσε αυτή τη φορά στους διαλόγους -οι οποίοι σχεδόν απουσίαζαν από την πρώτη της κατάθεση- συνέβαλε ενισχυτικά τη ζωντάνια και την εκφραστικότητα του έργου.

Ο Νίκος Κουνενής είναι πεζογράφος

Δεν υπάρχουν σχόλια: