Ο δημοκρατικός πατριωτισμός και πολιτικός φιλελευθερισμός του Αναστάσιου
Πολυζωίδη
ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΟΛΥΖΩΙΔΗΣ, Κείμενα για τη Δημοκρατία, 1824-1825,
εισαγωγή-επιμέλεια, Φιλήμων Παιονίδης-Ελπίδα Βόγλη, εκδόσεις Οκτώ, σελ.109
1.Το ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο
Έτσι προσδιορίζεται η έννοια «λαός», με την πολιτική σημασία της, στο άρθρο
7, στο κεφάλαιο «Περί της αυτοκρατορίας του λαού», της «Νέας Πολιτικής
Διοικήσεως» του Ρήγα, το 1797: «Ο αυτοκράτωρ λαός είναι όλοι οι κάτοικοι του
βασιλείου τούτου, χωρίς εξαίρεσιν θρησκείας και διαλέκτου, Έλληνες, Βούλγαροι,
Αλβανοί, Βλάχοι, Αρμένηδες, Τούρκοι και κάθε άλλο είδος γενεάς». Ο Ρήγας, με
τον όρο «βασίλειο», προσδιορίζει το κράτος, του οποίου το Σύνταγμα σχεδίασε,
δηλαδή την ελληνική δημοκρατία. Αυτός ο προσδιορισμός της έννοιας του λαού, ως
έννοιας με πολιτική σημασία, η οποία είναι συνώνυμη της έννοιας «έθνος», με την
πολιτική επίσης σημασία της, είναι ίσως η βασική προϋπόθεση, για να
προσεγγίσουμε τη θεωρία της δημοκρατίας που επεξεργάστηκε ο Πολυζωίδης. Τα κείμενά του για τη δημοκρατία,
που εξέδωσαν οι εκδόσεις Οκτώ, σε μία πολύ προσεγμένη και καλαίσθητη έκδοση,
αναδεικνύουν τη δημιουργική επίδραση των ιδεών του Διαφωτισμού όχι μόνο στα
συνταγματικά κείμενα της Ελληνικής Επανάστασης, αλλά και σε εγχειρήματα που
αποσκοπούσαν στο να συγκροτήσουν μια θεωρία της δημοκρατίας, ικανή να στηρίξει
το αρτιγέννητο, ελληνικό εθνικό κράτος. Πρόκειται για μια θεωρία της
δημοκρατίας, η οποία προϋπέθετε ότι θα έχει συντελεσθεί η εξέλιξη του γένους σε
λαό και έθνος, με την πολιτική σημασία
των δύο συνώνυμων, σε αυτή την περίπτωση, όρων. Θα έχει συγκροτηθεί δηλαδή ο
λαός ή, καλύτερα, το ελληνικό έθνος, αναγόμενο στην έννοια του λαού, ως φορέας
της κυριαρχίας και υποκείμενο της συντακτικής εξουσίας. Αυτή η εξέλιξη
συντελείται μέσα από το μοναδικό και κορυφαίο γεγονός της εθνικής επανάστασης,
χωρίς την οποία το ελληνικό έθνος, ως συντεταγμένη πολιτική ενότητα, δεν θα
ήταν νοητό, και το ελληνικό εθνικό κράτος δεν θα είχε υπάρξει.
Τα ανωτέρω συγκροτούν το πλαίσιο εντός του οποίου μπορούμε να εξετάσουμε τη
θεωρητική προβληματική του Πολυζωίδη, σε σχέση με τη δημοκρατία. Πολύτιμος
αρωγός σε αυτή την εξέταση είναι το προτασσόμενο εισαγωγικό δοκίμιο, που
συνέταξαν η Ελπίδα Βόγλη, η οποία συνέγραψε την πρώτη και την τρίτη ενότητα του
δοκιμίου, και ο Φιλήμων Παιονίδης, ο οποίος συνέγραψε τις άλλες δύο. Το δοκίμιο
αυτό έχει οδηγητικό χαρακτήρα για τον αναγνώστη, είναι ένας μεθοδικός πλοηγός.
Συμβάλλει καθοριστικώς στην κατανόηση της προβληματικής του Πολυζωίδη, αλλά και
των διαμορφωτικών και συμπροσδιοριστικών παραμέτρων της, όπως αυτές
αναγνωρίζονται στις ασκηθείσες επιδράσεις από τον Αριστοτέλη, τον Μοντεσκιέ,
τον Μπένθαμ, αλλά και τον Τζέιμς Μιλλ. Το εισαγωγικό δοκίμιο εξηγεί εύστοχα πώς
αυτές οι επιδράσεις, που διαμόρφωσαν μεγάλο μέρος της θεωρίας του Πολυζωίδη για
τη δημοκρατία, συνιστούν και εξηγητικές παραμέτρους, ώστε να εξηγηθεί η ίδια η
συγκρότηση αυτής της θεωρίας. Ο αναγνώστης, λοιπόν, μπορεί αρχικώς να
πληροφορηθεί στοιχεία για τη ζωή, τις σπουδές και τη δράση του Πολυζωίδη, κατά
την Επανάσταση, ο οποίος, άλλωστε, είναι γνωστός κυρίως, αν όχι αποκλειστικώς,
λόγω της σθεναρής, ανυποχώρητης στάσης του, ενάντια στην καταδικαστική απόφαση
σε βάρος του Κολοκοτρώνη και του Πλαπούτα, την οποία είχε λάβει το βαβαυρικό
καθεστώς. Στη δεύτερη ενότητα, περιγράφεται η δεξίωση των δημοκρατικών ιδεών
και επιχειρείται η σημασιακή τους διασάφηση, ώστε ο αναγνώστης να γνωρίζει με
ποια σημασία χρησιμοποιούνται στη σχετική νοηματική συνάφεια. Έτσι συσχετίζεται
η ιδέα της δημοκρατίας, καθώς και οι συναφείς με αυτήν αντιλήψεις, με την αρχή
της λαϊκής κυριαρχίας, της πολιτικής ιδιότητας, ενώ εντάσσεται και στο
κατάλληλο ιστορικό πλαίσιο, δηλαδή στο
γαλλικό, δημοκρατικό Σύνταγμα του 1793. Παραλλήλως, επιχειρείται εύστοχα ο
συσχετισμός αυτού του Συντάγματος, καθώς και της «Διακήρυξης των Δικαιωμάτων
του Ανθρώπου και του Πολίτη» με το σχέδιο Συντάγματος «Νέα Πολιτική Διοίκησις
των κατοίκων της Ρούμελης, της Μικράς Ασίας, των Μεσογείων νήσων και της Βλαχομπογδανίας»,
του Ρήγα Φεραίου, το 1797. Το σημαντικότερο ίσως στοιχείο αυτής της ενότητας
είναι η ευθύβολη αναφορά στην ιδέα της δημοκρατικής ισότητας, σε σχέση με την Ελληνική
Νομαρχία, αλλά και τα Στοιχεία Ηθικής του Βενιαμίν Λέσβιου, και η
συνεξέτασή της με τις έννοιες και αρχές της ευνομίας και της ισονομίας,
δεδομένου, μάλιστα, ότι η τελευταία ανατρέχει στη θεμελιώδη πολιτική φιλοσοφία
του τρίτου βιβλίου των Πολιτικών του Αριστοτέλη. Η τρίτη ενότητα του
δοκιμίου κατατοπίζει τον αναγνώστη σχετικά με το διαμορφούμενο θεσμικό πλαίσιο
της επαναστατικής περιόδου, όπως αυτό αποτυπώνεται στα κείμενα του
δημοκρατικού, επαναστατικού συνταγματισμού και, κυρίως, σε αυτό του Συντάγματος
της Τροιζήνας, του 1827, το οποίο, ως το πληρέστερο και πλέον δημοκρατικό, θα
μας απασχολήσει περισσότερο. Τέλος, η τέταρτη ενότητα αναλαμβάνει το βάρος της
δικαιολογητικής στήριξης και υπεράσπισης της θέσης που αναλογεί στον Πολυζωίδη
ως Έλληνα θεωρητικού της δημοκρατίας. Επιχειρείται, με αναλυτική σαφήνεια και
στέρεα επιχειρηματολογία, η δικαιολόγηση της θέσης ότι η Γενική Θεωρία
του Πολυζωίδη αποτελεί αξιόλογη θεωρητική στοιχείωση για τον ευρύ προβληματισμό
σε σχέση με τη φιλελεύθερη αντιπροσωπευτική δημοκρατία, τον κοινοβουλευτισμό
και τη δημοκρατική αρχή, τη θεμελιώδη και αναντικατάστατη αξία της λαϊκής
κυριαρχίας, αλλά και τον εμπλουτισμό της αντιπροσώπευσης από στοιχεία αρυόμενα
από την άμεση δημοκρατία, από την κατεξοχήν δημοκρατική αρχή του «κληρούσθαι
τας αρχάς».
[1] «Υπό την επίδρασιν των ιδεών της Γαλλικής
Επαναστάσεως, από την οποίαν είχεν ήδη αντλήσει έμπνευσιν εις τα πολιτικά του
σχεδιάσματα («Νέα Πολιτική Διοίκησις»κ.λ.π.) ο Ρήγας ο Βελενστινλής, τα πρώτα
συνταγματικά κείμενα της επαναστατημένης Ελλάδος – αξιοθαύμαστα μνημεία
φιλελευθέρου και δημοκρατικού πνεύματος – περιλαμβάνουν προϊόντως
συμπληρουμένας διακηρύξεις ατομικών δικαιωμάτων, το δε αρτιώτερον των Συντ. της
Επαναστάσεως, το της Τροιζήνος (1827), περιέχει και εγγυήσεις των ελευθεριών,
μέχρι και του καθήκοντος των δικαστών να ερευνούν την συνταγματικότητα του
νόμου. Το μη εφαρμοσθέν Συντ. του 1832, επίσης αξιοσημείωτον, προσθέτει και νέα
δικαιώματα, λίαν σημαντικά διά την εποχήν εκείνην, ως λ. χ. το της
εκπαιδεύσεως, της πνευματικής ελευθερίας και άλλα», βλ. Α.Ι. Σβώλου – Γ.Κ.
Βλάχου, Το Σύνταγμα της Ελλάδος. Ερμηνεία-
Ιστορία, Συγκριτικόν Δίκαιον, Μέρος Ι, Κράτος και Εκκλησία- Ατομικά Δικαιώματα,
Τόμος Α΄, Αθήναι 1954, σ. 139.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου