20/9/20

Χαϊκού συνομιλία

ΠΑΥΛΟΣ ΣΗΜΑΤΗΣ, CARLOS DALL’ ASTRA, Καιρός χαϊκού. Δεκαεφτά συλλαβές. Φτάνει, σιέστα, εκδόσεις Γιαλός, σελ. 206 

Πρόκειται για μια ποιητική/εικαστική συλλογή, στο οποίο χρησιμοποιώντας δύο ελλειπτικά μέσα, την ιαπωνική ποιητική φόρμα χαϊκού (Παύλος Σημάτης) και το αφηρημένο σκίτσο (Carlos Dall’ Astra), οι δημιουργοί αφηγούνται τις δικές τους καλοκαιρινές ιστορίες, συμπυκνώνοντας σε λίγες γραμμές και συλλαβές, προσωπικές ρουτίνες, συλλογικά βιώματα, εφήμερες εικόνες κι ερωτικά σπαράγματα. 
Η σύλληψη της συλλογής αυτής μοιάζει απλή και πράγματι ίσως είναι: η καταγραφή 92 καλοκαιρινών στιγμών των δημιουργών, μία για κάθε μέρα του θέρους ή πιο σωστά αυτό που καταχρηστικά ορίζουμε ως καλοκαίρι -από 1η Ιουνίου έως 31η Αυγούστου- και η απαθανάτισή τους σε ένα ενιαίο, εικαστικό ημερολόγιο. Όπως υπαινίσσεται και ο τίτλος της συλλογής, η θερινή περίοδος έμοιαζε η πλέον πρόσφορη για την τελείωση αυτής της σύλληψης για τους δημιουργούς της. Το καλοκαίρι είναι μια εποχή έμφορτη εικόνων, αισθήσεων, βιωμάτων και ιδεών, κι άλλο τόσο είναι και μια περίοδος που εμφορείται από αδράνεια, διακοπή και ραστώνη. Οι ιδέες γρήγορα συλλαμβάνονται, εξίσου γρήγορα όμως εξαχνώνονται, τονίζει ο Παύλος Σημάτης, ο συγγραφέας των χαϊκού που συνέλαβε την ιδέα. 

Οι έρωτες σαν 
παγωτά κοντόληκτοι, 
καλοκαίρι 

Μόνο η σκιαγράφησή τους είναι δυνατή. Μόνο η φευγαλέα καταγραφή τους είναι εφικτή σ’ ένα ποίημα που διαβάζεται απνευστί ή σ’ ένα σκαρίφημα που γίνεται στο πόδι. Πιστά στην εξαρχής συμφωνημένη εξισωτική ρήτρα, ποιητικό και εικονοποιητικό μέρος στέκουν αυτοτελή χωρίς το πρώτο να περιγράφει το δεύτερο, αλλά και χωρίς το δεύτερο να εικονογραφεί το πρώτο.Πρόθεση των δημιουργών είναι η καλλιτεχνική συνδιαλλαγήδυο ισότιμων αφηγηματικών λόγων που εκκινούν από κοινή αρχή. 
Το όμορφο αυτό βιβλίο των εκδόσεων Γιαλός αξίζει να το αναζητήσετε για να σας συντροφεύσει το φετινό παράξενο καλοκαίρι - στα ταξίδια τα πραγματικά ή στα ταξίδια του νου. 

ΥΒΟΝ ΚΟΣΜΑ

Γιώργος Δρίβας, Kaizo, 2020, πολυκάναλη συγχρονισμένη προβολή εικόνων, 3’, έγχρωμο χωρίς ήχο

Δεν υπάρχουν σχόλια: