15/12/19

ΕΣΥ κι εγώ

ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΟΙΡΑ

Μαρία Μαυρικάκη, Περαστικά, εκδόσεις Αίολος, Αθήνα 2019, σελ. 308.
    
Ένα μυθιστόρημα ευανάγνωστο. Μια γοργή αφήγηση με μεστή πλοκή και ζωντανή ρέουσα γλώσσα, που εκτυλίσσεται, εκτός από την Αθήνα, σε ένα νησί εξαιρετικού κάλλους και μείζονος τουριστικού ενδιαφέροντος. Στο προσκήνιο, το Εθνικό Σύστημα Υγείας που νοσεί και παραπαίει και στο παρασκήνιο η ασφυκτική κοινωνικοοικονομική κρίση, που διαλύει τις ζωές των ανθρώπων, και η ανελαστική επιτροπεία των θεσμών. Μια ομάδα στελεχών της δημόσιας διοίκησης που εκπροσωπούν διαφορετικές στάσεις ζωής, προσωπικές στοχεύσεις, κομματικά μετερίζια, πολιτικές τάσεις και πάγιες συνδικαλιστικές πρακτικές, συναντώνται γύρω από το τραπέζι συνεδριάσεων του υπουργείου, με στόχο την αποτίμηση των παρεχομένων υπηρεσιών περίθαλψης και την περιστολή των αδόκητων οικονομικών εκροών. Μέλη μιας επιτροπής συμβούλων, ειδικών, εμπειρογνωμόνων και υψηλόβαθμων υπαλλήλων διασταυρώνουν με πείσμα, καχυποψία και αδιαλλαξία ξίφη, θέσεις και απόψεις σε μια διελκυστίνδα διεκδίκησης δύναμης, επιρροής και εξουσίας στο πλαίσιο της ανάδειξης και πάταξης των χρόνιων παθογενειών του ΕΣΥ. Έξη πρόσωπα: ο χαλκέντερος έμπειρος σαγηνευτικός πρόεδρος με τις αρχαΐζουσες ρήσεις και τις χειριστικές συμπεριφορές, ο φέρελπις ατσαλάκωτος νέος δικηγόρος με την άψογη νομική πανοπλία, η μαχητική γιατρίνα-συνδικαλίστρια, η φιλόδοξη χαριτόβρυτη διευθύνουσα, η άτεγκτη ανυποχώρητη οικονομολόγος και ο χαρακτήρας-κλειδί της ιστορίας. Το άτομο που ασκεί άψογα τα καθήκοντα της γραμματειακής υποστήριξης και το οποίο στο περιθώριο των συνεδριάσεων ξεδιπλώνει, την ανθρωπιά, την ευθυκρισία, την κοινή λογική, την συναισθηματική φόρτιση, τον τρωτό και ευμετάβλητό ψυχισμό και την ανάγκη του να αγαπήσει και να αγαπηθεί. Ενώ όλοι οι υπόλοιποι εν μέσω κρίσης σκιαμαχούν με δονκιχωτικό οίστρο, φλερτάρουν, ραδιουργούν, διαπλέκονται και διαγκωνίζονται σε έναν μάταιο και άγονο αγώνα επιβεβαίωσης και επικράτησης. Και ενώ όλα αδειάζουν από νόημα και περιεχόμενο, ξεφτίζουν και καταρρέουν με πάταγο, θα έρθει ο έρωτας. Για να φύγει αμέσως μετά τρέχοντας.

Κατά τα ειωθότα η επιτροπή εν Αθήναις θα αποτύχει να καταλήξει σε κοινώς αποδεκτά συμπεράσματα και θα διαλυθεί, ενώ μια διμελής αντιπροσωπεία θα αναλάβει να σώσει τα προσχήματα. Η εμπειρογνώμων απεσταλμένη του υπουργείου με γραμματειακή υποστήριξη, θα μεταβεί στο νησί, με αποστολή να διερευνήσει το ζήτημα της περιστολής των δαπανών στο μικροπεριβάλλον του εκεί Δημόσιου Νοσοκομείου, in vitro. Εν μέσω θέρους και τουριστικής αλλοφροσύνης το εγχείρημα θα αποβεί μοιραίο για όλους τους εμπλεκόμενους. Για μια ακόμα φορά η επιτροπή θα βαλτώσει στα θολά νερά των αντιφάσεων του συστήματος, των συντεχνιακών διεκδικήσεων και των συνδικαλιστικών αγκυλώσεων. Οι οικονομοτεχνικοί πίνακες θα καταγράψουν μεν απρόσωπα και ψυχρά τις ανακολουθίες, τις ανεπάρκειες και τις αστοχίες του ΕΣΥ, θα αποτύχουν όμως να συνυπολογίσουν την τιτάνια προσπάθεια γιατρών και νοσηλευτών να σώζουν νυχθημερόν ανθρώπινες ζωές με ζήλο και αυταπάρνηση, χωρίς κατάλληλα μέσα και επαρκείς πόρους
Και καθώς η αυλαία του μυθιστορήματος πέφτει με την επιτροπή να αναχωρεί για την πρωτεύουσα μετά από μια ακόμα άκαρπη καταγραφή της «πραγματικότητας», το πρόσωπο που κατείχε την ταπεινή θέση του γραμματέως, ο καταλύτης, αφηγητής και σχολιαστής, των όσων κωμικοτραγικών διαδραματίστηκαν στο εξάμηνο λειτουργίας της επιτροπής, θα κάνει την ανατροπή αιφνιδιάζοντας τον αναγνώστη. Θα κλείσει την αυλαία του μυθιστορήματος συνοψίζοντας, φιλοσοφώντας και εμψυχώνοντας εαυτόν και αλλήλους. Αφήνοντας μια στενή χαραμάδα για να τρυπώσει η  ελπίδα.

Η Μαρία Μοίρα είναι αρχιτέκτονας και διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.  

Απόστολος Καρακατσάνης, You will be like your dreams tonight, 2019, μελάνι σε καμβά, 100 x 100 εκ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: