Του
Αλέξη Ηρακλείδη*
NIYAZI KIZILYÜREK, Από
τον Κεμαλισμό στον Ερντογανισμό: Η πορεία της σύγχρονης Τουρκίας και οι
Τουρκοκύπριοι, εκδόσεις Heterotopia, Λευκωσία 2021, σελ. 273.
Το νέο βιβλίο του καθηγητή Niyazi Kızılyürek, Από τον Κεμαλισμό στον Ερντογανισμό, αποτελεί συνδυασμό ενός παλιότερου βιβλίο του για τον Κεμάλ Ατατούρκ και τον κεμαλισμό, στο οποίο τώρα προσθέτει τον Ερντογάν και τον ερντογανισμό, όπως τον αποκαλεί, συγκρίνοντάς τους, με αναφορά και στην τουρκοκυπριακή διάσταση, τόσο του κεμαλισμού όσο και του ερντογανισμού. Για τον Έλληνα αναγνώστη θα συνιστούσα το σημερινό βιβλίο να διαβαστεί παράλληλα με το βιβλίο Η «Νέα Τουρκία» εκ των έσω, σε επιμέλεια Ηρακλή Μήλλα (εκδόσεις Ι. Σιδέρη, 2019), στο οποίο έχουν γράψει διαπρεπείς Τούρκοι πανεπιστημιακοί και διανοούμενοι, όπως ο Baskin Oran, o Cengiz Çandar, o Ahmet Insel, o Cengiz Aktar, o Ayhan Aktar και, βέβαια, ο Μήλλας και ο Kızılyürek.
Η ριζοσπαστική παρέμβαση του Μουσταφά Κεμάλ συνίστατο σε ένα ωμό και, θα έλεγα, «αυτο-οριενταλιστικό αφήγημα», που ήταν τραυματικό για τη συλλογική ταυτότητα των μόλις χθες Τούρκων Οθωμανών. Ιδού τι τους είπε (όπως το είχε πρώτος γράψει ο Bernard Lewis): αν εμείς οι Τούρκοι θέλουμε να γίνουμε μοντέρνοι και πολιτισμένοι, πρέπει να γίνουμε Ευρωπαίοι (αυτοί είναι οι πολιτισμένοι), να εγκαταλείψουμε μια για πάντα το οθωμανικό ισλαμικό παρελθόν και ό,τι αυτό συνεπάγεται. Η διαδικασία αυτή έγινε σε στάδια, με μια σειρά από διαδοχικές πράξεις από το 1921 μέχρι το 1928.
Η θέση αυτή κυριάρχησε πλήρως στην Τουρκία μέχρι και τις αρχές του 1970. Αλλά από το 1970 εμφανίστηκε η «Τουρκική Ισλαμική Σύνθεση», που υποστηρίζει την αδιάληπτη συνέχεια των Τούρκων από τους Σελτζούκους στους Οθωμανούς, που είναι η πιο δημοφιλής θέση σήμερα στην Τουρκία του ερντογανισμού.
Σε ό,τι αφορά το Κυπριακό ο συγγραφέας παρουσιάζει και αναλύει με πειστικό τρόπο την αρχική ικανότητα του Ντενκτάς να διοικεί τη «Βόρεια Κύπρο» και να δρα αποτελεσματικά κατά της επανένωσης, σε συνεργασία με τους Τούρκους στρατιωτικούς και το Ρεπουμπλικανικό (κεμαλικό) Κόμμα της Τουρκίας. Αυτό το κατόρθωσε αρχικά και με το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης, μην αφήνοντάς το να κινηθεί προς την επίλυση. Τότε είναι που, όπως γράφει ο συγγραφέας, την πρωτοβουλία την πήραν τα τρία αντιπολιτευτικά κόμματα των Τουρκοκυπρίων και έτσι μπόρεσε ο Ερντογάν να πάρει την κατάσταση στα χέρια του, σε συνδυασμό με το ξεκίνημα της ευρωπαϊκής πορείας της Τουρκίας, θέτοντας εκτός παιχνιδιού τον Ντενκτάς, δηλώνοντας ότι «η μη λύση είναι μη λύση», σε αντίθεση με τη πάγια τουρκική θέση ότι «η μη λύση είναι λύση». Η δε ευρωπαϊκή πορεία και η έναρξη των διαπραγματεύσεων λίγο μετά έφερε τη μεγάλη στιγμή για την Τουρκία του Ερντογάν, με το κοινό μέτωπο φιλελεύθερων δημοκρατικών, αριστερών, Κούρδων και Γκιουλενιστών, με την Τουρκία να αφήνει το γνωστό «μοντέλο εθνικής ασφαλείας» (που έβλεπε παντού εχθρούς) και να γίνεται κράτος που δίνει έμφαση στην «ήπια ισχύ» (soft power) α λα Joseph Nye, όπως είχαν τότε υποστηρίξει σοβαροί Τούρκοι αναλυτές και διεθνολόγοι (όπως ο Kemal Kirisçi, o Ziya Önis, κ.ά.)
H E.E. τέθηκε εκτός του κάδρου και στη συνέχεια ήρθε το διπλωματικό επεισόδιο με το «Μαβί Μαρμαρά», που όξυνε τη ρήξη Ερντογάν - Γκιουλέν. Και είχαμε την κορύφωση, το αποτυχημένο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου 2016 που, όπως γράφει ο συγγραφέας, υπήρξε για τον Ερντογάν «δώρο θεού». Και η στροφή του στον αυταρχισμό και τον εθνικισμό ολοκληρώθηκε με την «ιερή συμμαχία», κατά τον Kızılyürek, μεταξύ ΑΚΡ και ΜΗΡ (Κόμμα Εθνικιστικής Δράσης).
* Ο Αλέξης Ηρακλείδης είναι ομότιμος καθηγητής Διεθνών Σχέσεων, Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου