ΝΙΚΗ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗ, Ανάσκελη με πυρετό, εκδόσεις
Μανδραγόρας, σελ. 61
Ανάσκελη, περιμένοντας ως ερωτικό αλλά και πάσχον σώμα
, αλλά με πυρετό∙ ήτοι: σε κατάσταση ψυχικής έντασης ή
έντονης διάχυσης ή ανάμνησης παθητικής. Δεν είναι μόνη η Νίκη Χαλκιαδάκη (γ.
1980) στο πεδίο της νεώτερης ποίησης, όπου το σώμα ως απείκασμα της ποίησης
αρκετών νέων γυναικών έχει γίνει κιβωτός μνήμης, κοίτη χαμένων και κερδισμένων
συναισθημάτων ή διάμεσο για τον σχηματισμό μιας ρευστής ταυτότητας που ζητάει
να κρατηθεί από κάπου για ν’ αντέξει. Από συμβολικές μορφές, παραμυθένιες και
τερατικές, ή από μυθικές μορφές που ανταποκρίνονται στο ποιητικό σύμπαν σε
ανδρικές, γυναικείες ή ανδρόγυνες περσόνες. Μαζί της, λίγο μεγαλύτερες ή
συνομίληκες, η Άννα Αφεντούλίδου, η Γεωργία Τρούλη, η Δώρα Κασκάλη, η Ευτυχία
Παναγιώτου. Στο Ανάσκελη με πυρετό φαίνεται από την αρχή ότι
υπήρξε μια εγγενής δυσκολία μετάβασης από την παιδική ηλικία στην εφηβεία∙ ο
διακαής πόθος της επιστροφής, έτσι ώστε να ξαναγίνουν όλα όπως ήταν, σε μια
κατάσταση πρωτογενούς αθωότητας και άγνοιας/ασφάλειας, δείχνει ότι η ενηλικίωση
δεν ήταν για την πολυπρόσωπη (κορίτσι, έφηβη, γυναίκα, ίσως μητέρα) παρουσία
της Χαλκιαδάκη ένα απλό πράγμα.
Ο πατρικός θάνατος, η απουσία του συμβόλου της
ευστάθειας, δεν έστειλαν μόνο τα πράγματα πίσω από πλευράς ψυχικής, ανέστειλαν
επίσης την οικείωση του φύλου, την αλλαγή του σώματος, την ενήβωση, την ενοχική
ψαύση των ερωτογόνων πηγών, και την ταύτιση όχι με τον πατέρα μοιραία και
τελειωτικά απόντα αλλά με το παρόν σώμα. Η μνήμη της απουσίας, μεγεθυμένη από
την τραυματική στέρηση εκείνου, διατηρεί έτσι ανοιχτή την πληγή, μετεμψυχώνει
τον απόντα στα πρόσωπα των εραστών και εμποδίσει την ενσωμάτωση στον ζωικό,
δηλαδή στον σωματικό και παροντικό χρόνο. Το επιπρόσθετο όμως ενδιαφέρον στην
ποίηση της Χαλκιαδάκη, όπως και των άλλων ποιητριών που αναφέραμε, βρίσκεται
στο ότι όλες τους δεν σκοπεύουν στο ιδεοληπτικό γυναικείο, δεν κατασκευάζουν
θηλυκά την ποιητική τους ταυτότητα: η ταυτότητά τους υπάρχει εν ταυτώ, είναι ως
γραφή. Μάλιστα, είναι ως γλώσσα πρώτα πρώτα. Εδώ το θηλυκό,
τραυματικό ή καταστροφικά θριαμβευτικό ως ποιητικό απείκασμά του, γίνεται πιο
απτό μέσα από την γλωσσική του αμφισημία, τη θρυμματισμένη εικόνα του πάθους,
τα σκοτεινά του αρχέγονα, σεξουαλικά σύμβολα. Όσο πιο σκοτεινά και μυστηριώδη,
τόσο πιο αισθητό το νόημά του στα συμφραζόμενα του ποιητικού
κειμένου.
ΑΛΕΞΗΣ ΖΗΡΑΣ
Βιβή Ντέμη, Η κληρονομιά της ενοχής, μελάνι σε χαρτί, 50 x 70 εκ. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου