ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ, Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα, Σειρά: Εφηβική Λογοτεχνία, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 237
Εκείνο που θα είχε να παρατηρήσει κανείς για το ανά χείρας βιβλίο, κάτι το οποίο αποτελεί και το στοιχείο που το ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα του συγκεκριμένου λογοτεχνικού χώρου, είναι η αναφορά του, με την ευκαιρία τής διήγησης της ζωής τής νεαρής εβραιοπούλας του τίτλου κατά την διάρκεια της Κατοχής, σε κοινωνικά, στρατιωτικά και πολιτιστικά γεγονότα και σε ιστορικά πρόσωπα της περιόδου, που σημάδεψαν την ζωή τόσο των ενηλίκων όσο και των εφήβων της εποχής. Έτσι, στις Σημειώσεις που το συνοδεύουν και σχολιάζουν τα αντίστοιχα σημεία στο κείμενο, βρίσκουμε ποικίλες πληροφορίες, όπως, επί παραδείγματι: για την ΕΟΝ, για το χορωδιακό τραγούδι «Va, pensierο» από την όπερα Ναμπούκο του Βέρντι, για το «Πριγκιπάτο της Πίνδου» και την «Ρωμαϊκή Λεγεώνα» (τα μέλη τής οποίας μετά την απελευθέρωση δικάστηκαν ως δωσίλογοι), για τις αντάρτικες ομάδες στα τρικαλινά βουνά και τους καπετάνιους του ΕΛΑΣ, για τον θίασο της «Λαϊκής Σκηνής» της 8ης Μεραρχίας, που είχε ως εμψυχωτή τον Γιώργο Κοτζιούλα, αλλά και για την εξέγερση των μαθητών στα Τρίκαλα, στις αρχές του Φεβρουαρίου του 1944.
Μιας και τα παραπάνω είναι ένα μικρό μόνον μέρος των Σημειώσεων και των αντίστοιχων αναφορών στο κείμενο, εύκολα συνάγει κανείς το συμπέρασμα πως το εν λόγω μυθιστόρημα είναι γερά στερεωμένο στην πραγματικότητα της τότε εποχής και άρα συνιστά έναν χρήσιμο και ταυτόχρονα “ελκυστικό” οδηγό στα οδυνηρά εκείνα συμβάντα. Η Μαρούλα Κλιάφα, παλαιά γνώριμη και βραβευμένη συγγραφέας, παραδίδει ένα αναγκαίο για τους σημερινούς νέους βιβλίο, ευρισκόμενη στην “προνομιακή” θέση, αφ’ ενός, να έχει ζήσει η ίδια την Κατοχή στην Θεσσαλία και, αφ’ ετέρου, να έχει μελετήσει, με αφορμή και το παρόν βιβλίο, τις ιστορικές πηγές και μαρτυρίες αλλά και την ιουδαϊκή κουλτούρα. «Τίποτα καλό δεν βγαίνει χωρίς παίδεμα».ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ Γ. ΤΣΟΥΠΡΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου