27/11/10

Αμερική

ΤΟΥ ΑΛΕΝ ΓΚΙΝΣΜΠΕΡΓΚ

Ενδεικτική, των οριζόντων του περιοδικού Μαρτυρίες αλλά και των ποικίλων οσμώσεων, είναι η δημοσίευση, στο τεύχος 9, Μάιος 1964, μετάφρασης της «Αμερικής» του Άλεν Γκίνσμπεργκ, από τον Κλείτο Κύρου, αλλά και η μετάφραση του ίδιου ποιήματος, την ίδια χρονιά, στο περιοδικό Πάλι, τχ. 2-3, από τον Δ[ημήτρη] Π[ουλικάκο].
Το ποίημα έδωσε την αφορμή για το κείμενο του Μανόλη Λαμπρίδη "Τα οργισμένα νιάτα", που προτάσσεται, όπου καταθέτει και κάποιες επιφυλάξεις:
"Το ποίημα 'Αμερική' [...] είναι αντιπροσωπευτικό του συναισθηματικού, ιδεολογικού και ηθικού κόσμου μιας εκλεκτής μερίδας της αμερικανικής νεολαίας, και των αντιδράσεών της έναντι του κόσμου της βιομηχανικής κοινωνίας της 'ευημερίας'. Μα ενώ ως ψυχολογικό και κοινωνιολογικό ντοκουμέντο αποτελεί αυθεντική μαρτυρία, ως ποίημα, ως πραγμάτωση αισθητικής αξίας, δεν μπορεί να θεωρηθεί επίτευγμα".
Κ.Β.

Αμερική όλα σου τάχω δώσει και τώρα είμαι ένα τίποτε.
Αμερική δύο δολλάρια κ' εισοσιεφτά σεντς 17 Ιανουαρίου 1956.
Δεν το χωράει ο νους μου.
Αμερική πότε θα σταματήσουμε τον ανθρώπινο πόλεμο;
Δεν έχω κέφι μη με πειράζεις.
Α σικτήρ με την ατομική σου μπόμπα.
Δε θα γράψω το ποίημα μου πριν έρθω στις καλές μου.
Αμερική πότε θα γίνεις αγγελική;
Πότε θα πετάξεις τα ρούχα σου;
Πότε θα δεις τον εαυτό σου μέσα απ' τον τάφο;
Πότε θα γίνεις άξια για το ένα εκατομμύρια αγωνιστές σου;
Αμερική γιατί είναι οι βιβλιοθήκες σου γιομάτες δάκρυα;
Αμερική πότε θα στείλεις τις μπόττες σου στην Ινδία;
Μ' αρρώστησαν οι παράλογες αξιώσεις σου.
Πότε μπορώ να μπω στα μαγαζιά και ν' αγοράσω ό,τι χρειάζομαι με την ομορφιά μου;
Αμερική στο κάτω - κάτω είσαι συ κι εγώ που είμαστε τέλειοι κι όχι ο κόσμος που θάρθει.
Οι μηχανές σου ξεπερνούν τις δυνάμεις μου.
Με κατάντησες να θέλω να γίνω άγιος.
Θα υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος να ξεκαθαρίσουμε αυτή τη διαφορά.
Ο Μπάροουζ είναι στην Ταγγέρη δεν πιστεύω να γυρίσει είναι φοβερό.
Μήπως είσαι συ απαίσια ή πρόκειται για κάνα έξυπνο χωρατό;
Προσπαθώ να φτάσω στο θέμα.
Αρνούμαι να εγκαταλείψω την έμμονη ιδέα μου.
Αμερική πάψε να σκουντάς ξέρω τι κάνω.
Αμερική πέφτουν οι ανθοί απ' τα δαμάσκηνα.
Έχω μήνες να διαβάσω εφημερίδες, κάθε μέρα και κάποιος δικάζεται για φόνο.
Αμερική νιώθω συμπάθεια για τους Γουόμπλυς.
Αμερική άλλοτε ήμουν κομμουνιστής όταν ήμουν παιδί δεν μετανιώνω.
Κάθομαι στο σπίτι μέρες συνέχεια και κοιτάζω τα τριαντάφυλλα στο καμαράκι.
Καπνίζω μαριχουάνα σε κάθε μου ευκαιρία.
Το παίρνω απόφαση πως θάχουμε φασαρίες.
Έπρεπε να μ' έβλεπες διαβάζοντας Μαρξ.
Ο ψυχαναλυτής μου νομίζει πως έχω απόλυτα δίκιο.
Δε θα πω την προσευχή του Κυρίου.
Έχω μυστικά οράματα και κοσμικούς κραδασμούς.
Αμερική δε σου είπα ακόμη το τι έκανες στο θείο Μαξ μετά που γύρισε απ' τη Ρωσία.
***
Απευθύνομαι σε σένα.
Σκοπεύεις ν' αφίσεις στο "Τάιμ Μάγκαζιν" να διευθύνει την αισθηματική σου ζωή;
Με κατέχει το "Τάιμ Μάγκαζιν".
Το διαβάζω κάθε βδομάδα.
Το ξώφυλλό του με κοιτάζει κάθε φορά που στρίβω τη γωνία του ζαχαροπλαστείου.
Το διαβάζω στο υπόγειο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης του Μπέρκελεϋ.
Πάντοτε μου μιλά για ευθύνη. Οι επιχειρηματίες είναι σοβαροί. Οι κινηματογραφικοί παραγωγοί είναι σοβαροί. Όλοι είναι σοβαροί εκτός από μένα.
Μου έρχεται, στο νου πως εγώ είμαι η Αμερική.
Κουβεντιάζω και πάλι με τον εαυτό μου.
***
Η Ασία ορθώνεται ενάντιά μου.
Δεν έχω καμιάν ελπίδα.
Θάταν καλύτερα ν' αναλογιστώ τις εθνικές πηγές του πλούτου μου.
Οι εθνικές πηγές του πλούτου μου αποτελούνται από δυο τεκέδες εκατομμύρια γεννητικά όργανα μια ανέκδοτη προσωπική λογοτεχνία που πάει με 400 μίλια την ώρα και εικοσιπέντε χιλιάδες ψυχιατρεία.
Δε λέω κουβέντα για τις φυλακές μου μήτε για τα εκατομμύρια των απόκληρων που ζουν στις γλάστρες μου κάτω απ' το φως πεντακοσίων ήλιων.
Έχω καταργήσει τα μπορντέλα στη Γαλλία, τώρα είναι η σειρά της Ταγγέρης.
Η φιλοδοξία μου είναι να γίνω Πρόεδρος κ' είμαι Καθολικός.
***
Αμερική πώς μπορώ να γράψω μια ιερή λιτανεία με τις ανοησίες σου;
Θα συνεχίσω σαν τον Χένρυ Φορντ οι στροφές μου είναι τόσο προσωπικές όσο και τ' αυτοκίνητά του κ' εκτός αυτού όλες τους έχουν διαφορετικό φύλο.
Αμερική θα σου πουλήσω τις στροφές μου προς $2.500 την καθεμιά $500 φτηνότερα από την παλιά στροφή σου
Αμερική λευθέρωσε τον Τομ Μούνεϋ.
Αμερική σώσε τους Ισπανούς Μοναρχικούς.
Αμερική οι Σάκκο και Ραντσέττι δεν πρέπει να πεθάνουν.
Αμερική εγώ είμαι τα παιδιά του Σκότσμπορο.
Αμερική σαν ήμουν εφτά χρονώ η μητέρα μ' έπαιρνε στις συνεδριάσεις του Κομμουνιστικού Πυρήνα μάς πουλούσαν στραγάλια μια χούφτα το εισιτήριο κάθε εισιτήριο κάνει μια δεκάρα και οι ομιλίες ήσαν ελεύθερες ο καθένας ήταν αγγελικός και συναισθηματικός για τους εργάτες όλα ήσαν τόσο αληθινά δεν μπορείς να φανταστείς τι όμορφο πάρτυ που ήτανε στα 1835 ο Σκοτ Νίρινγκ ήταν ένας έξοχος γέρος σωστός mensch η μάμα Μπλουρ μ' έκανε να κλαίω όταν είδα κάποτε τον κάμπο του Ισραήλ Άμτερ. Ο καθένας θάπρεπε νάταν κ' ένας χαφιές.
Αμερική στ' αλήθεια δε θέλεις να πας στον πόλεμο.
Αμερική αυτοί είναι οι κακοί Ρώσοι.
Τούτοι οι Ρώσοι τούτοι οι Ρώσοι και τούτοι οι Κινέζοι. Και τούτοι οι Ρώσοι.
Η Ρωσία θέλει να μας φάει ζωντανούς. Η Ρωσία λυσσάει για κυριαρχία. Θέλει να μας πάρει τ' αυτοκίνητο μέσα από τα γκαράζια μας.
Αυτή Σικάγο αρπάζει θέλει. Αυτή Κόκκινο Ρήντερς Ντάιτζεστ χρειάζεται. Αυτή εργοστάσιά μας αυτοκίνητα Σιβηρία θέλει. Αυτός γραφειοκρατία μεγάλο διευθύνει βενζινάδικά μας.
Όχι καλό αυτό. Πφ. Αυτόν κάνει Ιντιάνο μάθει διαβάζει. Αυτόν μεγάλους αραπάδες χρειάζεται. Χά! Αυτή κάνει εμάς δουλεύουμε όλοι δεκάξη ώρες τη μέρα. Βοήθεια.
Αμερική αυτό είναι πολύ σοβαρό.
Αμερική αυτήν την εντύπωση έχω σαν κοιτάζω στο δείκτη της τηλεόρασης.
Αμερική είναι σωστό αυτό;
Κάλιο να στρωθώ αμέσως στη δουλειά.
Είναι αλήθεια πως δε θέλω να πάω στρατιώτης ή να γυρίζω τόρνους σ' εργοστάσια οργάνων ακριβείας, είμαι μύωπας και οπωσδήποτε ψυχοπαθής.
Αμερική βάζω το σακατεμένο μου ώμο στον τροχό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: