Της Μαρίας Μοίρα
ΣΟΥΖΑΝΑ ΑΝΤΩΝΑΚΑΚΗ, Αρχιτεκτονική
Ποιητική, Κείμενα 1959-2019. Επιμέλεια-Εισαγωγή Στέλιος Γιαμαρέλος,
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Αθήνα 2023, σελ. 582
Σημειώνω ευθύς εξαρχής την κατατοπιστική και εμπνευσμένη εισαγωγή από τον Στέλιο Γιαμαρέλο, Αναπληρωτή Καθηγητή της Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής στην Bartlett School of Architecture, στην οποία αναδεικνύεται η δυναμική προσωπικότητα της συγγραφέως και η καθοριστική συμβολή της στην αρχιτεκτονική θεωρία και πράξη ως η θηλυκή φωνή του κριτικού τοπικισμού. Επίσης, ο ίδιος, ως επιμελητής του εκδοτικού εγχειρήματος, έφερε εις πέρας την διαχείριση του αρχείου των γραπτών κειμένων της Σουζάνας Αντωνακάκη και την συγκρότησή τους με ευαισθησία και γνώση σε οργανικές ενότητες, ώστε να κάνει ευχερή και απολαυστική την πλοήγηση του αναγνώστη στα ποιητικά οράματα, στις σκέψεις και στις ιδέες που ενέπνευσαν τη ζωή και το έργο της.
Στα γραπτά της Σουζάνας Αντωνακάκη συμπλέκονται οι σχεδιαστικές, προγραμματικές και μεθοδολογικές αναζητήσεις με φιλοσοφικά ερωτήματα, λογοτεχνικές αφηγήσεις, ποιητικές αποκαλύψεις, αναφορές σε σημαντικά εικαστικά και μουσικά έργα και αξιομνημόνευτους δημιουργούς, αλλά και σκέψεις και ιδέες που απορρέουν από την Ιστορία και Θεωρεία της Αρχιτεκτονικής και από αυτό το πολυσυλλεκτικό υλικό αναφοράς αντλεί ερείσματα και επιχειρήματα για την ουσία της αρχιτεκτονικής δημιουργίας ως πολιτισμικού αγαθού. Για τις απρόβλεπτες και ρηξικέλευθες τροχιές των διανυσματικών πορειών συνάντησης της σχεδιαστικής επινόησης με την κατασκευή και τον χειρισμό της ύλης. Για το γεγονός ότι η αρχιτεκτονική σκέψη και πράξη βρίσκεται στο μεταίχμιο τέχνης και επιστήμης, αισθητικής και τεχνολογίας και επιδρά άμεσα και καταλυτικά στην ουσία της ανθρώπινης ύπαρξης. Επανερχόμενη συνέχεια στον μείζονα ρόλο της αρχιτεκτονικής να θεραπεύει την ανθρώπινη αναγκαιότητα και να ενσαρκώνει τα οράματα της κοινωνίας, αναζητά απαντήσεις για τις πολλαπλές εκφάνσεις της κατοίκησης, για την ποιητική διάσταση του χτισμένου χώρου, για την ώσμωση του ιδιωτικού και του δημόσιου, για το ατομικό και το συλλογικό βίωμα, για τους μεταβατικούς χώρους και τα κατώφλια, για την ρευστότητα των ορίων και τις σχεδιαστικές συλλήψεις οι οποίες μεταβάλλουν την καθημερινότητα των ανθρώπων, εμπλουτίζοντας την βιωματική εμπειρία του χώρου με νέα νοήματα. Για την επαναφορά στο προσκήνιο όσων ιδεολογικών προταγμάτων έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα και υπερκερασθεί από την φαντασμαγορία της εικόνας, την ορθολογική λειτουργικότητα, την τεχνολογική αλλοτρίωση, την άκριτη αποθέωση της υψηλής τεχνολογίας, την εντατικοποίηση των κοινωνικών σχέσεων και των σχέσεων παραγωγής, την εφησυχαστική προοπτική του αβαθούς και της αυτοαναφορικότητας που χαρακτηρίζει τον σχεδιασμό και την καθολική εμπορευματοποίηση των αρχιτεκτονικών πρακτικών. Η απόπειρα διαφύλαξης του πεπρωμένου της πόλης, η αξιοποίηση της ιστορικής και μυθικής οντότητας του εδάφους, η σημασία του χρώματος και της αρχιτεκτονικής λεπτομέρειας, η διασταλτική ερμηνείας της κατοίκησης είναι επίσης κάποια ερωτήματα στα οποία επανέρχεται διαρκώς αναζητώντας φιλέρευνα απαντήσεις.
Στην παρουσίαση του βιβλίου στο Ωδείο Αθηνών, εκείνης απούσας, ήταν συγκινητική η συμμετοχή τεσσάρων γυναικών αρχιτεκτόνων διαφόρων γενεών και ηλικιών, (Ντίνα Βαίου, Μπούκη Μπαμπάλου-Νουκάκη, Ίρις Λυκουριώτη, Ανθή Ροζή), οι οποίες με την θέρμη της παρουσίας και τις βιωματικές τους μαρτυρίες θέλησαν όχι μόνον να μοιραστούν με το κοινό πολύτιμες στιγμές, μνήμες και εμπειρίες, όχι απλά να εκφράσουν τον σεβασμό και την εκτίμησή τους στην αρχιτέκτονα Σουζάνα Αντωνακάκη, αλλά με την κατάθεση σκέψεων και θέσεων να αποσαφηνίσουν πτυχές του έργου της και να συνεχίσουν τον αναστοχαστικό διάλογο μαζί της. Όπως αυτός ξεκίνησε μέσα από τις μεστές και οξυδερκείς γραπτές καταθέσεις αυτού του βιβλίου. Σκέψεις για την πολυσημία της αρχιτεκτονικής δημιουργίας και για τα ποιητικά οράματα που την κατευθύνουν.
«Η αρχιτεκτονική στη θεωρία και στην πράξη, στο στοχασμό, στο σχεδιασμό και στη κατασκευή απαιτεί μια συνεχή παλινδρομική κίνηση από τη σκέψη στην πράξη, από το νου στο χέρι, από την εγγύτητα στην απόσταση, από το κοντινό και οικείο, στο μακρινό και ανοίκειο, από το σαφές στο ασαφές, από τη γνώση στην αβεβαιότητα. Αυτή η ατέρμονη κίνηση εδράζεται και παραπέμπει στη μνήμη».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου