
Ο
Κασσελάς κινείται ανάμεσα στα μυθικά πλάσματα
του Κήπου των Ηδονών του
μυστικιστή προδρόμου των σουρεαλιστών του 15ου αιώνα, Ιερώνυμου Μπος
και στα, διαπνεόμενα από την συμφιλιωτική με το σύμπαν κοσμοθεωρία του Ζεν, τοπία των εκπροσώπων της ιαπωνικής μονόχρωμης
ζωγραφικής με σινική μελάνη της ιδίας περίπου περιόδου. Μορφώνει έτσι
ανθρώπους, ζώα και φυτά με το αυτό σέβας κα με μιαν αρχέγονη αντιμετώπισή τους.
Δημιουργεί δένδρα με ανθρώπινα χαρακτηριστικά και πρόσωπα με στοιχεία από το
ζωικό και το φυτικό κόσμο, τοπία που αναδίνουν έντονα συναισθήματα αλλά και μια
λεπτή αίσθηση σαρκασμού.
Δομεί τα μαυρόασπρα έργα του με
χειρονομιακές και ρεαλιστικές γραφές, αντλώντας την τεχνοτροπία του από την
τέχνη του Ιαπωνέζου εμπνευστή των μάγκα, Κατσουσίκο Χοκουζάι, του α΄ μισού του
19ου αιώνα, αλλά και από την
τέχνη των γκράφιτι. Τα εντάσσει σε ένα χαοτικό ή αυστηρά δομημένο με όγκους
πλαίσιο. Ο Ηλίας Κασσελάς στήνει με το έργο του γέφυρες ανάμεσα στην τέχνη της Δύσης
και της Ανατολής, στο παρελθόν και στο παρόν τους. Είναι δύσκολο να ταξινομηθεί
όπως και ο Ελβετός ομότεχνός του, Λουί Σουτέρ που έδρασε στις δεκαετίες του ’30
και του ’40. Γι’ αυτόν που έγραψε ο πατέρας της αρ μπρουτ, Ζαν Ντυμπυφέ, «Δεν
υπάρχει τέχνη εντελώς ανεξάρτητη από τις συνθήκες που προφασίζεται η
κουλτούρα. Υπάρχει όμως μια τέχνη που υπηρετεί λιγότερο τους πολιτισμικούς
κανόνες απ’ ότι άλλες μορφές της τέχνης. Και αυτή είναι η τέχνη της
κουλτούρας.» Σε αυτήν εντάσσω τον Ηλία Κασσελά , τις αναφορές και τις αναζητήσεις
του που μετατρέπουν τη μορφή σε αλήθεια και μας οδηγούν ως θεατές στην
αναγνώριση της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου