Του Κωνσταντίνου Μπούρα*
ΜΑΡΙΑ ΓΙΟΥΝΗ, ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
(επιμέλεια), Αρχαίο Δράμα Δίκαιο & Πολιτική, εκδόσεις Ασίνη, σελ.
258
«Η αφετηρία του τόμου αυτού βρίσκεται στο 2016-2017, όταν στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών σπουδών της Ιστορίας του Δικαίου αποφασίσαμε να προσεγγίσουμε παράλληλα, στις Νομικές Σχολές της Κομοτηνής και της Θεσσαλονίκης, τη θεματική των θεσμών του δικαίου και της πολιτικής στην αρχαιότητα μέσα από ένα νέο, συναρπαστικό πρίσμα: τα έργα του αρχαίου δράματος. Η χρήση της τραγωδίας και της κωμωδίας ως πηγών για την εξέταση του δικαίου και των πολιτικών θεσμών της Αθήνας αποτελεί πεδίο στο οποίο πολύ πρόσφατα έχει στρέψει τη προσοχή της η επιστημονική έρευνα, και δικαίως, αφού τα έργα των δραματουργών βρίθουν σχετικών αναφορών. Υπερβαίνοντας σύντομα τον αρχικό στόχο, που ήταν η μελέτη των νομικών όρων στην τραγωδία και στην κωμωδία, βρεθήκαμε να εμβαθύνουμε σε ένα ευρύτατο φάσμα πολιτικών και δικαιϊκών θεσμών και να ανακαλύπτουμε πλήθος καινούργιες παραμέτρους και λεπτές αποχρώσεις» (από τον «Πρόλογο» στη σελίδα 7, όπου αναφαίνεται σαφέστατα η συγγραφική πρόθεση).
Το εκπληκτικό όμως είναι πως αμιγώς λογοτεχνικά δραματικά έργα, που έφτασαν έως εμάς σήμερα δίχως τα σκηνικά τους συμφραζόμενα, μπορούν να αποτελέσουν ασφαλή πηγή μαρτυριών για την πολιτική και κοινωνική περιρρέουσα ατμόσφαιρα της μακρινής εκείνης εποχής.
Πριν την σαλαμοποίηση της Γνώσης που επέφεραν οι τρεις πρώτες «Βιομηχανικές Επαναστάσεις» ο λογοτέχνης ήταν (και όφειλε να είναι) παν-επιστήμων, τεχνίτης και «προφήτης» μαζί (“poeta faber”, “poeta cates”), διδάσκαλος, δραματοθεραπευτής, πολιτιστικός διπλωμάτης, φερέφωνο τής όποιας πολιτιστικής συστημικότητας αλλά και κριτικός απέναντι σε κάθε παράβαση καθήκοντος, σε οιαδήποτε «κατάχρηση εξουσίας». Οι ευριπίδειες «Τρωάδες», η σοφόκλεια «Αντιγόνη» κι ο αισχύλειος «Προμηθέας Δεσμώτης», μα πάνω απ’ όλα ο «επιθεωρησιακός» Αριστοφάνης το καταδεικνύουν. Αργότερα, όταν παρήκμασε η αθηναϊκή δημοκρατία, η Μέση και η Νέα Αττική Κωμωδία χάνουν το κοινωνικοπολιτικό τους πρόσημο και γίνονται σχηματικές αφαιρέσεις τύπων και χαρακτήρων λίγο-πολύ διαχρονικών. Τον Μένανδρο αντιγράφουν οι Πλαύτος και Τερέντιος, που δίνουν με τη σειρά τους τροφή τόσο στην “commedia erudita” όσο και στην “Commedia dell’Arte” για να εμπνεύσουν με τις σειρά τους τον Γκολντόνι, τον Μολιέρο, τον Σαίξπηρ, τον Λόπε ντε Βέγκα, τον Πιραντέλλο και τόσους άλλους.
Το ίδιο συνέβη με την «αθηναϊκή επιθεώρηση» και άλλα παραστατικά είδη από την ίδρυση τού Ελληνικού Κράτους και μετά.
Στο άκρως χρηστικό και χρήσιμο αυτό βιβλίο καταθέτουν τα μελετήματά τους εμβριθέστατοι μελετητές και φωτίζουν με πρωτότυπο τρόπο ένα γνωστικό πεδίο που ήταν εν πολλοίς ανεξερεύνητο μέχρι σήμερα:
Άγγελος Χανιώτης, Ενάργεια και θεατρικότητα, συναίσθημα και ψευδαίσθηση: Τεχνικές πειθούς και δράμα.
Αθηνά Σιαφλέκου, Αριστοφάνους Νεφέλαι: Σοφιστές, η τέχνη της πειθούς και η απονομή της δικαιοσύνης στην αρχαία Αθήνα.
Μαρία Γούνη, Συνωμότες και τύραννοι στην κωμική σκηνή: Ο Αριστοφάνης και το πολιτικό έγκλημα.
Καλλιόπη Παπακωνσταντίνου, Η ελευθερία του λόγου στο αρχαίο δράμα και την πολιτική.
Αναστασία Παρθένη Αντωνακάκη, Αισχύλου Προμηθεύς δεσμώτης και το φαινόμενο της εξουσίας στην αρχαιότητα.
Ανδρέας Αντύπας, Ζητήματα ασυλίας και πολιτικού νόμου στις Ικέτιδες του Αισχύλου.
Robert Wallace, Ο Σοφοκλής για τους δημοκρατικούς νόμους και τους δημοκρατικούς τυράννους της Αθήνας.
Γεώργιος Τσόμης, Πολιτικές διαστάσεις στις παραστάσεις αρχαίου ελληνικού δράματος στις γερμανικές σκηνές από την εποχή του Εθνικοσοσιαλισμού μέχρι σήμερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου