ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΝΟΥΤΣΟΥ
Ο Παναγιώτης Νούτσος διδάσκει Κοινωνική και Πολιτική Φιλοσοφία στο
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Χριστίνα Μαϊφόση |
1. «Νερά χαριτωμένα, ευλύγιστα μέσα στις
πέτρες». Ανάμεσα στα τρία ποτάμια (μετά τον Ερύμανθο και τον Εύηνο) που
διαθέτει «αυτός ο κόσμος», για να δροσίζει τα «μάτια, την ψυχή –καμιά φορά και το κορμί– των ανθρώπων», ανήκει κι
ο «Ηπειρώτης Άραχθος, έξω από την Άρτα,
ιδιοκτησία, νομίζω από παλιά, του ποιητή Γιάννη Δάλλα» (Τάκης Σινόπουλος, Νυχτολόγιο [1978]· Συλλογή ΙΙ, Αθήνα 1980, 303).
2. «Κι εσύ
κοιμάσαι; γιατί κοιμάσαι;». Τι θα ήταν διείσδυση και καθυπόταξη
του ποιητικού από τον δημοσιογραφικό λόγο; Μια μορφή ανησυχίας διακατείχε τον
Τάκη Σινόπουλο (Ο χάρτης [1977]· Συλλογή ΙΙ, Αθήνα 1980, 203): «Γλώσσα, φτηνή, πολύ φτηνή πουτάνα. Σιχαμερές
εφημερίδες».
3. «Κι όμως
ταξίδευε μονάχος στον αέρα». Στην εικονοποιΐα του Τάκη
Σινόπουλου (Η νύχτα και η αντίστιξη
[1959]· Συλλογή Ι, Αθήνα 1976, 248,
166, 188, 248, 219) ουσιαστικό και ρηματική ενέργεια εναλλάσσονται. Έτσι, «όλα τα πουλιά συννεφιάζουν το άπειρο» ή
«ήχος πουλιών συννεφιάζει ψηλά τον αιθέρα»
αλλά και «κρύβει τα μεγάλα σύννεφα τα
μάτια του» ή «ένα πρωί που πέρασα τα
σύννεφα και γνώρισα το θάνατο».
4.
«Ν’ αγοράσω λοιπόν ένα καθρέφτη»; Το γνώριμο μοτίβο της λογοτεχνίας:
ο καθρέφτης. Μια ιδιάζουσα θεματοποίηση επιχείρησε ο Τάκης Σινόπουλος (Το Χρονικό [1975]· Συλλογή II, Αθήνα 1980, 112, 113). Κατεβαίνει στην αγορά
για «ν’ αγοράσει ένα καθρέφτη για ξύρισμα»
κι ένα «μικρό ποταμάκι να πλένει κάθε
νύχτα τον εαυτό του προ του ύπνου»:
«Έτσι να πηγαίνω καθαρός στα όνειρα».
Για να επανέλθει:
«Με τον καθρέφτη μου να καθρεφτίσω το άπειρο».
5. «Ίσως είναι το αυτί στις πέτρες
που ακούει». Κατά τον Τάκη Σινόπουλο «ίσως
είναι το ακοίμητο μάτι της μνήμης»:
«Γι’ αυτό λοιπόν ξαφνικά οι πορείες
κι η βουή των λαών που σηκώνονται».
Ο
ποιητής από τις διαδοχικές «σκοτεινές ιστορίες» οδηγείται σε «ένα προσκύνημα στη φοβερή Ιστορία», με
την επίγνωση ότι «όπως πάντα στην Ιστορία
φυσάει διαβολεμένος αέρας» ή «νύχτα
διαβάζοντας τον καρπό του βιβλίου που ονομάζεται ψέμα–Ιστορία». Με την
ανάκληση μάλιστα της σεφερικής Κίχλης
αναρωτιέται: «Σκέψη ζεστη / φαρμακερή
περνώντας απ’ την παγωμένη σκέψη ρεύματα σε ποια Ιστορία;» (Δρομοδείχτες [1960-1980]∙ Το Χρονικό [1975]∙ Συλλογή ΙΙ, Αθήνα 1980, 34, 34-35, 140, 148, 153, 162).
6. «Δε γύρισε να ιδεί. Δεν άκουσε».
Στα
πρώτα του ποιήματα ο Τάκης Σινόπουλος (Μεταίχμιο
[1951]· Συλλογή Ι, Αθήνα 1976, 11,
12) υπήρξε οικείος του Ελπήνορα. Τον θυμήθηκε ακόμη και τότε που είχε
«η μνήμη ξεραθεί σαν ποταμιά το καλοκαίρι»,
ρωτώντας
τον:
«πώς βρέθηκες σ’ αυτή τη χώρα
τυφλός από την πίκρα και τους
στοχασμούς;».
Ο
«χαμένος στις απέραντες παραγράφους της
ιστορίας», αυτός που «τον γυρεύαμε
με τόση επιμονή μες στα παλιά χειρόγραφα», σαν
«όραμα έφευγε και χάνονταν αργά
στον αδειανό χωρίς φτερά χωρίς ηχώ
γαλάζιο αιθέρα».
7. «Φαρμακερό ψωμί φαρμακωμένο
αλάτι»;
Τον
στίχο στον τίτλο της παρούσας παραγράφου ακολουθούν οι εξής (Σινόπουλος, Συλλογή ΙΙ, 153):
«Αμετακίνητα συστήματα μεγάλες γέφυρες
πολέμου
από τη μια γενιά ώς την άλλη.
Ο αέρας είναι μόνο στα βουνά.
Νύχτα διαβάζοντας τον καρπό του
βιβλίου που ονο-
μάζεται ψέμα-Ιστορία».
8. «Ό,τι έφυγε θα μείνει άκλαυτο»;
Φωτιές
στον Μωριά και δεκάδες θάνατοι. Πού βρίσκεται το «επανιδρυθέν» κράτος και ο
«εθνικός» ηγέτης της Ραφήνας; Με τον Ντίνο Σιώτη (Ποιήματα πυρκαγιάς, Αθήνα 2007, 17, 34) συνεχίζω να ερωτώ:
«πού πήγαν τα πουλιά και ο Καχτίτσης
πού πήγαν ο Σινόπουλος κι ο Αλφειός
πού κοιμούνται τα φύλλα και οι
νεκροί»;
9. «Όπως πάντα στην Ιστορία φυσάει
διαβολεμένος
αέρας»;
Ο
ποιητής που προσπαθεί να «αφουγκράζεται», όσο γίνεται, την ιστορία γράφει
(Σινόπουλος, Συλλογή ΙΙ, 148, 140):
«Κάτω ακουγότανε το κύμα η θάλασσα.
Γωνία με φως ερχόταν απ’ τη
θάλασσα. Ή ας πούμε
ένα προσκύνημα στη φοβερή Ιστορία».
10. «Τα μεγάλα οράματα των
ανθρώπων»
Πρόκειται
κατά τον ποιητή Τάκη Σινόπουλο (Το
Χρονικό [1975]∙ Συλλογή ΙΙ,
Αθήνα 1980, 148) για «μνημεία σιωπηλά που
ο κόσμος δεν έχει στάλα νερό», ενώ «πιο πίσω» από τα «πρόχειρα παραπήγματα»
οι «σκοτεινές ακίνητες τράπεζες» και
«πιο πίσω το μαχαίρι καλά τροχισμένο».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου